YAZARLAR

DİĞER YAZILARI

M. Halistin KUKUL

ŞİİRİMİZİN SON HÂLİ

     Kültürümüzün son hâli, maârifimizin son hâli, sisyâsetimizin son hâli, iktisâdımızın son hâli, vesâire derken, ben, şiirimize dönmek ve muhteşem Türk şiirinin geldiği vaziyetten söz etmek istiyorum.

     Şüphesiz ki, “Renkler ve zevkler tartışılmaz”lığını da hatırlayarak!..Ancak, bu demek değildir ki, uyumsuzluk tartışılmasın!..Hele de, umûma mâl olmuş ise!..

     Kişiye ait olanların tartışılması elbette uygun değildir. Fakat, karşımıza, “Bu sahada ben de varım!” diye çıkanlar, -benim de  olsa- tartışmaya açık olmalıdır!..

    Zâten, ilimdeki istişâre/hoca-talebe ve san’attaki tenkid ile, usta-çırak münâsebeti de bunun için gereklidir.

     Her şiirin, kendine mahsus bir iklîmi vardır: Bir havası, bir havalanışı/havalandırışı, ferahlatışı,  bir hissettirişi, bir akışı, bir duruşu/duruluşu, bir rengi, bir kokusu, bir sükûna erdiriciliği hattâ bir kırıp-dökücülüğü, havaîliği, can yakıcılığı...vardır.

     Bir şiirin, şu veya bu kişinin oluşunun da, esasta hiçbir hususiyeti yoktur.

     Nice numûne şiirler yazanın, nice umursanmaz şiirleri olabilir. Dîğer taraftan; senin-benim mükemmel dediğimize, birileri de çıkıp, haklı olarak çok basit, hattâ çöküşe numûnedir diyebilir ve onu, berbat görebilir.

     İşte; burada da, renkler ve zevkler tartışılmaz. Bir farkla ki, körükörüne, âhengi, estetiği, uyumu değil de, bir fikri temsil safında telâkki var ise!..

    Günümüzde şâir çok... O kadar fazla ki, tâkibi bile mümkün değil!..Rahatlıkla; “Herkes, kendini okuyor!” diyebilirim.

     Hattâ, öyle ki, şiir kitabı da, eskiye nispetle daha fazla basılıyor...Buna rağmen, ne yok biliyor musunuz? Şiir!..

    Yavuz Bülent Bâkiler’in, “Türkiye’de, okuyucudan çok yazar var” sözüne hak vermemek mümkün değildir.

      Niçin böyleyiz? Niçin az okuyoruz? “İki dinle, bir söyle”ye niçin itibar etmiyoruz? Niçin, istişâreyi umursamıyoruz? Anlamam mümkün değildir!..

      Sâdece kendi yazdığını okusa bile, bu kadar âhenksiz, bu kadar iç uyumu sağlayamamak ve fikrî dağınıklık niyedir?

       Bir şiir üzerinde, ‘aklın’ hiç mi tasarrufu olmaz/olamaz?!..Hiç mi, mısrâlar arası irtibat düşünülmez, hiç mi, ben yazdım oldu aceleciliğinden kopulmaz, bilemiyorum!..

      Ham hayâli ve nakil/hazır bilgiyi elinde evirip çeviremeyen akıl, ne güne duruyor!?

      Hiç mi, mukayese kurma faaliyetine sâhip değil ve hiç mi, muhakeme becerisi yoktur!?..

      Peyami Safa, “Kültür ve Edebiyat” başlıklı denemesinde şöyle diyor:

       “Bilgi, zihinde yalnız hafızaya misafir olan cansız bir muhtevadır; kültür, zihnin bütün tefekkür savruluşu içinde harekete gelen canlı bir bilgidir.

       (...) Kültürü cansız bir bilgi kalabalığı hâlinden çıkararak onu şahsiyetin ve benliğin en aziz, en vital hareketlerine bağlayan şey edebiyattır.” (Bknz. Peyami Safa, Sanat Edebiyat Tenkit, Ötüken Yayınevi, İstanbul 1976, Sf. 11)

      Bu târif içersinde, şiirin yerini düşünelim!..Kelimelerin, nasıl işlenmesi gerektiğini idrâk edelim!

      Zihnimizden geçen her tasavvura, biraz gem vurmadan, onu, ortalığa salıvermenin ne mânası olabilir!? Bundan hangi maksat elde edilebilir?

      Çalakalem yazılan kelimeler yığınından, şiirin hangi gaayesine ve hedefine ulaşılabilir?

HER ŞEY SEVMEKLE BAŞLARGİRDAP/ASKERÎ OKULLARDA KATLİAMGENÇLİĞİM EYVAHDİLİMİZDEKİ DİKENLER (Uydurma ve Yabancı Kelimeler)“GİRİT’İ KAYBETMENİN BİTMEYEN ACISI”KÜLTÜR DEĞİŞMESİ DEDİKLERİ...EY SİS DAĞI, SİS DAĞITÜRK ORDUSUNA BALYOZYANAN CAN...CANÇEKİŞEN TOPRAKTIRTAHAMMÜL, AZÎMDİRYazarın Tüm Yazıları
Yazarlar
Osman KARA
BİR ÖLÜMÜN ARDINDAN
Osman KARA
Atilla ÇİLİNGİR
TARİHİMİZE NOT DÜŞEN GERÇEKLER… (Zaman Asla Kaybolmaz)
Atilla ÇİLİNGİR
Mustafa GENÇ
KADINA YÖNELİK ŞİDDETİN BAZI NEDENLERİ
Mustafa GENÇ
M. Halistin KUKUL
HER ŞEY SEVMEKLE BAŞLAR
M Halistin KUKUL
Mustafa ÖZDEMİR
SEMERKANT
Mustafa ÖZDEMİR
Prof. Dr. Mustafa ÖZBALCI
SANAT ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
Prof Dr Mustafa ÖZBALCI
Nevval SEVİNDİ
ACILI KISA TARİH
Nevval SEVİNDİ
Vedat ÇINAROĞLU
TÜRKLÜK NAMUSUMUZDUR
Vedat ÇINAROĞLU
Adem ERTÜRK
Etme bulma dünyası ya hani, edenler ne zaman buluyordu
Adem ERTÜRK
Embiya SANCAK
ÜÇ AYDIR YAZAMIYORDUM
Embiya SANCAK
Prof. Dr. İsrafil BALCI
İftira ve İtibar Suikastçılığı
Prof Dr İsrafil BALCI
Dr. İbrahim YILDIRIM
Fethin simgesi Ayasofya
Dr İbrahim YILDIRIM
Yılmaz HOCAOĞLU
BİRAZ ORDAN BİRAZ BURDAN 2
Yılmaz HOCAOĞLU
Turgay SÖZEN
Pandemi Devam ediyor, Tedbir ve Kurallara Dikkat...
Turgay SÖZEN
Sacit ACAR
ORTAYA KARIŞIK
Sacit ACAR
Saffet Atik
Samsun’un Liman ve Demiryolu Sorunları (2)
Saffet Atik
Burak GÜLEÇ
Lider diyeceksiniz
Burak GÜLEÇ
Enis ERSOY
İmamoğlu’nun Kanal İstanbul stratejisi
Enis ERSOY
Türker GÖKSEL
Mithatpaşa Lisesi ve Sekizinci Kitap
Türker GÖKSEL
Mustafa KESKİN
Yerli Arabamızı Anlayabildik mi
Mustafa KESKİN
Ahmet HAYVALI
TEK DÜZEN HESAP PLANI
Ahmet HAYVALI
Dr. Işık ÖZKEFELİ
NİYETLER ALENİYET KAZANIRKEN
Dr Işık ÖZKEFELİ
Prof. Dr. Yücel TANYERİ
Açıkhava AVM
Prof Dr Yücel TANYERİ
Prof. Dr. Ahmet Nizamettin AKTAY
Gagavuzya İzlenimleri
Prof Dr Ahmet Nizamettin AKTAY
Hüseyin ÖZBAY
OSMAN TÜRKAY
Hüseyin ÖZBAY
Mehmet Ali BAYAR
PROF.DR.MÜMTAZ SOYSAL'IN ARDINDAN...
Mehmet Ali BAYAR
Prof. Dr. İbrahim TELLİOĞLU
SEVDİKLERİMİZ ÜZERİNDEN EMPATİ YAPARAK DÜNYAYI ANLAMAYA ÇALIŞMAK
Prof Dr İbrahim TELLİOĞLU
Hilmi EKER
PİLOT İLÇE LADİK
Hilmi EKER
Murat İLHAN
PİCASSO...
Murat İLHAN
Nami Cem İYİGÜN
ASKERİ HAREKÂT
Nami Cem İYİGÜN
Mustafa ENGİN
TARIM MI, ENERJİ Mİ!?
Mustafa ENGİN
Tufan AKCAGÖZ
SİZ SİZ OLUN
Tufan AKCAGÖZ
Necmi HATİPOĞLU
EKONOMİK KRİZ Mİ, O DA NE?
Necmi HATİPOĞLU
Hülya Korkut ÖZAK
Öyleyse sen Türk değilsin...
Hülya Korkut ÖZAK
Prof. Dr. Erdal AĞAR
YABANCI DİLLE EĞİTİM
Prof Dr Erdal AĞAR
Nuray YILMAZ
HIYAR… TUZ… TUZLUK
Nuray YILMAZ
Dr. Faruk TAN
İNSAN
Dr Faruk TAN
İshak MEMİŞOĞLU
OTOPARKIMI İSTİYORUM
İshak MEMİŞOĞLU